Nagy Márton nem zárta ki a múlt héten, hogy a kormány újra a benzinárstopról hoz döntést, a nemzetgazdasági miniszter az ATV kérdésére azt mondta: a kormány ezen a héten vizsgálni fogja az üzemanyagár-kérdést, és hogy a Mol-lal és a Magyar Ásványolaj Szövetség vezetőivel létrejött megállapodásnak “erősebb, nagyobb nyomatékot adjon”.
A KSH adatai ugyanis azt mutatták: Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 640, míg a régiós országokban 620 forint volt. Azaz, a magyarországi átlagár 3,2 százalékkal magasabb a régiós átlagértéknél – hívta fel a figyelmet a múlt héten a miniszter.
Munkatársunk kérdésére akkor Nagy Márton amellett, hogy nem zárta ki a benzinárstopot sem, hangsúlyozta a kereskedelmi árrést és a benzinkutak profitját.
Ma egy sajtótájékoztatón az Index kérdésére a miniszter azt mondta: a „beavatkozást fogom javasolni”. A javaslatának és így az intézkedés konkrétumainak kialakítása jelenleg is folyik.
A régiós átlagár a javaslatában jelentös szerepet fog kapni – erősítette meg.
Arra a kérdésre, hogy beavatkozás esetén nem fél-e ellátási problémáktól, Nagy Márton kijelentette: benzinár esetén 3, míg a gázolaj esetén 5 százalékkal tér el a régiós átlagtól az üzemanyagár. “Ha jól tudom, a benzin esetén változatlan marad az ár, de a gázolajnál 8 forint csökkentést hajtanak most végre”.
“Ez sem véletlen” – utalt az Index szerint a miniszter arra, hogy korábbi nyilatkozatainak most lehet eredménye. Mint mondta, a gázolajnál történő csökkenés ráadásul azzal áll szemben, hogy az olajárak felfelé indultak a közel-keleti konfliktus miatt. Ez jó példa arra, hogy a kiskereskedők érzik, hogy túl nagy árral dolgoznak, pedig a kormány erről még csak kommunikált.
„Ennek a kommunikációnak és végül a kormány döntésének a családok lesznek a győztesei” – hangoztatta.
Csökkentik-e a benzinár adótartalmát ?
A magyar adótartalom régiós szinten átlagos. „A régiós átlaghoz képest a magas árakat nem az adótartalom indokolja” – mondta kérdésekre válaszolva a sajtótájékoztatón.
Varga Mihály is kiírta a Facebookon
“Magyarországon az egyik legalacsonyabb az üzemanyagok adóterhe az Európai Unióban. A magas üzemanyagárakat nem az adók okozzák” – posztolta a Facebook oldalán tegnap a pénzügyminiszter.
Eszerint az EU-tagországok közül a 95-ös benzin adóterhének az arányát tekintve 46 százalékkal az 5. helyen állunk hátulról (holtversenyben a negyedik helyezett Ciprussal), míg az élen 56 százalékos aránnyal Finnország, Görögország, Írország, Málta és Olaszország szerepel.
Az NGM szerint a benzinárral is összefügg az alacsonyabb fogyasztás
A Nagy Márton által vezetett NGM mai közleménye szerint a lakosság legjelentősebb kiadásait az élelmiszer és az egészségügyi ráfordítások mellett az üzemanyag-költések teszik ki. Ez azt jelenti, hogy a lakosság esetében az üzemanyagár alakulása az egyik legmeghatározóbb tényező, amely érdemben befolyásolja a családok fogyasztását – írták.
Hangsúlyozzák, hogy a kormány intézkedéseinek köszönhetően megindult az élelmiszer-fogyasztás helyreállása.
“Ugyanakkor a tavalyi benzinárakhoz képest idén több mint 60 forinttal (64 forint), a gázolaj esetében pedig közel 80 forinttal (76 forint) kell többet fizetni literenként a kutakon. Ez a 11 és 13 százalékos áremelkedés önmagában mintegy 0,6-0,7 százalékponttal emelte meg éves alapon az inflációt” – hangsúlyozták.
A fogyasztók érzékenyen reagáltak az üzemanyagárak emelkedésére, amelynek hatására csökkent a kereslet. Ez hátráltatja a fogyasztás helyreállítását – értékelték a folyamatot.