“Budapest bérlet marad, országbérlet jön!” – ezzel posztolta Karácsony Gergely főpolgármester a megállapodást, amit ma kötöttek Lázár János építési és közlekedési miniszterrel.
https://www.facebook.com/karacsonygergely/posts/pfbid02rFo6goc85AvZ8h8MiV6JnhHqrU7uaoharmN8nTdxy1kwiAvtHRhX994W91HAs8Yml
Lázár János az év elején Debrecenben még azt jelentette be, hogy 2024. március 1-től minden bérlet megszűnik az ország- és a vármegyebérleten kívül – mint a miniszter akkor fogalmazott – van “egy marha egyszerű ajánlata” a főpolgármesternek.
A megállapodásról Lázár János és Karácsony Gergely közös közleményt adtak ki, azzal, hogy “az utasok járnak legjobban a miniszter és a főpolgármester megállapodásával”.
Miről szól a megállapodás?
Eszerint “az építési és közlekedési miniszter és a főpolgármester a mai találkozóján egy teljesen új, átfogó megállapodást kötött a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről” – közölték.
A megállapodás utasok százezrei számára teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közösségi közlekedés használatát – teszik hozzá.
A megállapodás értelmében
a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is.
A Pest vármegyére váltott havi bérletet, illetve a havi országbérletet 2024. március 1-től a BKK járatain is elfogadják.
Mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja minden értékesítési csatornáján – tudatták.
A megállapodás szerint “az eddigi, számos vitára okot adó költségalapú elszámolás helyett a felek abban állapodtak meg, hogy a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt és az ahhoz kapcsolódó menetdíjkiegészítést – az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztják meg.
A 12 milliárd helyett új eszköz jön
A miniszter és a főpolgármester egyetértett abban is, hogy az eddig a Fővárosi Önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től a felek egy olyan rendszert alakítanak ki, amely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését – tudatja a közleményük.
“A minisztérium és a főváros lezárja a tavaly év végén megszűnt korábbi agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat is. Az új, átfogó megállapodás eredményeként a Fővárosi Önkormányzat agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak” – írják.
A megállapodás technikai részleteit a minisztérium és az önkormányzat a közlekedési vállalatok bevonásával dolgozza ki úgy, hogy az 2024. március 1-jén hatályba léphessen – tudatták ma a közleményben.