Személygépjárművek igen, teherautók viszont már nem minden esetben hajthatnak a Könyves Kálmán körúton Budapesten. Voltaképp az egész főváros egy súlykorlátozott övezet, a 3,5 tonnánál nehezebb járművek csak behajtási kérelemmel hajthatnak ezeken a területeken, amennyiben ott van dolguk – például építkezés vagy áruszállítás esetén. A fővárosi önkormányzat mindezért behajtási díjat fizettet velük.
Ezen a rendszeren változtatna a Budapest Fővárosi Kormányhivatal. A főpolgármester facebook-bejegyzésében azt írta, nem engedik, hogy a kormány kamionokkal árassza el a fővárost, és, hogy bíróságon kívánják a kormányhivatal szándékát megtámadni. Vigyázat hazudik! címmel posztolt a témában Wintermantel Zsolt is, aki azt írta: a Főváros szabályozhatja a forgalmat és kitilthatja a kamionokat, csak épp pénzt nem kérhet érte.
,,Egy másik jogszabály megállapítja, hogy kik azok, akik a fizetési megállapításra jogosultak és ezek között a helyi önkormányzat nem szerepel” – fogalmazott Híradónknak Borbély Zoltán jogász. Ezt az indoklást írta a Kúria a Budakalászi Önkormányzat és a Pest Megyei Kormányhivatal közötti vitát eldöntő határozatában, ami voltaképp azt mondta ki, hogy a behajtási engedélyért az önkormányzat nem kérhet pénzt.
,,A behajtást lehet korlátozni, még akár bírságot is lehet kiszabni akkor, hogy ha valaki a behajtási korlátozást megszegi, de ennek a jogcíme nem útfenntartási díj, mert az útfenntartási díj beszedésére a helyi önkormányzat nem jogosult”
– fogalmazott Borbély Zoltán. A fővárosi önkormányzat behajtási díjra vonatkozó rendeletét még 2011 decemberében, Tarlós István főpolgármestersége alatt hozta a Közgyűlés. Kerestük a kormányhivatalt, hogy miért bő 12 évvel később jelezték, hogy nem szedhet díjat az úthasználatért a főváros, illetve, vizsgálják-e annak lehetőségét, hogy a központi költségvetésnek kelljen ezt a díjat kifizetni, amit aztán a fővárosi úthálózat fejlesztésére költenek.
Kérdéseinkre érdemben nem kaptunk választ, a kormányhivatal annyit közölt: korábbi Kúria-határozatok miatt vizsgálták felül a fővárosi szabályozást, és nem a rendelet megszüntetését kérték, hanem a díjbeszedés megszüntetését.
,,Mint fuvarozói érdekképviselet, mi azt mondjuk, hogy örülnénk, ha nem lenne ilyen díj”
– ezt már Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára mondta. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára úgy véli: bár a fuvarozók nyilván örülnének neki, ha a fővárosi behajtási kérelemért nem kellene semmit sem fizetni, a valós vitának nem erről kellene szólnia.
,,Egyrészt lehetne nem díjat szedni Budapestért, de nyilván ez fontos a fővárosnak, hiszen bevételtől esne el, másrészt azt gondolom, hogy lehetne ingyenes az a 0-s, amelyik egyébként pont azt biztosíthatná, hogy a városba semmilyen körülmények között semmilyen jármű ne akarjon bejönni” – tette hozzá a főtitkár. Az M0-ás teljes szakasza január elseje óta díjköteles, a fővárosi önkormányzat pedig a behajtási díjból 1,8 milliárd forintos bevételre tesz szert évente.