Csak úgy érné meg megszüntetni a Budapest-bérletet jelenlegi formájában, ha az állam semmit nem fizetne a fővárosnak a törvényben meghatározott kötelezettségei teljesítéséért – írják.
Eljutott a Telexhez az a szakmai összefoglaló, amit a MÁV Lázár János közlekedési miniszternek készített a tarifareform bejelentése előtt. A levélből kiderül, hogy az állami vasúttársaság tisztában van vele, hogy a Budapest-bérlet felmondásából a MÁV-Volánbusznak nincs haszna, és, hogy az agglomerációs működési modell megszüntetésével az állam rövid távon veszít.
Leírják, hogy a rendszer csak úgy lenne gazdaságos, ha elveszik a fővárostól a 12 milliárdos tömegközlekedési normatívát, az viszont a személyszállítási törvény és az alaptörvény szerint jár Budapestnek.
Egyértelmű, és ezt MÁV is leírja, hogy a Budapest-bérlet-megállapodást mindenképpen újra kell tárgyalni, vagy fel kell mondani, mert az agglomerációból beérkező bérletesek támogatása a vármegyebérlet miatt okafogyottá vált, hiszen az érvényes a fővároson belüli MÁV-Volánbusz-szakaszokra is.
Ugyanakkor a szerződés teljes felmondásából az állami szolgáltatóknak nem lenne haszna az összefoglaló szerint, mert a kieső fővárosi bevételrészt (400 millió forintot) az ugyanebben a nagyságrendben növekvő saját bevétel éppen csak pótolná, jegyezte meg a hvg.hu.
Az anyag szerint a 2016-os HÉV- és agglomerációsbusz-működési modell megszüntetésével sem járna jól a MÁV-Volánbusz, az állam rövid távon pénzügyi értelemben veszítene kb. 4-5 milliárd forintot, elesnének ugyanis a főváros által eddig megkapott szerződéses összegtől. Azért nem a teljes 6,5 milliárdot veszítenék el, mert a megnövekedő jegybevétel valamennyire kompenzálná a kiesést.
A főváros ugyanilyen logika alapján rövid távon pénzügyi értelemben nyerne 4-5 milliárd forintot. A dokumentumban az áll, hogy a szerződések felmondása pénzügyi értelemben csak akkor pozitív az államnak, ha drasztikusan csökkentik, vagy teljesen elvonják a fővárosnak nyújtott 12 milliárd forintos normatív tömegközlekedési támogatást.
A szerződés felmondása mindenkinek kicsit rossz
A Telex azt írja, a dokumentumból kiolvasható, hogy a jelenlegi hibrid rendszer a MÁV szerint nem rossz, csak az elszámolással vannak mindig problémák.
A levél szerint, ha a szerződéseket felmondják, a fővárosnak a törvényben előírt ellátási kötelezettsége miatt párhuzamos járatokat kell majd indítania a vonatok, HÉV-ek, Volánbuszok mellett. A személyszállítási törvény az összes magyar város közül egyedül Budapestnek teszi kötelező feladattá a tömegközlekedés működtetését. A fővárosnak az anyag szerint súlyos ellátási gondjai merülhetnek fel a kieső járatok és férőhelyek pótlása következtében.
Az összefoglaló szerint a MÁV-Volánbusznak át kell vennie a BKK által intézett feladatokat: meg kell szervezni az értékesítést, pénztárak és jegyautomaták telepítése szükséges, a buszokat fel kell szerelni a szükséges fedélzeti berendezéssel a BKK-s helyett, gondoskodni kell az ügyfélszolgálati tevékenységekről, az utastájékoztatásról és a HÉV jegyvizsgálóiról.
A lap küldött kérdéseket a minisztériumnak a levéllel kapcsolatban, az EKM szerint azonban a válasz nem időszerű a Lázár János építési és közlekedési miniszter által január 9-én bejelentett, fővárosnak tett ajánlathoz kapcsolódó tárgyalások végéig.