Nagyszabású átalakításokra készül a kormány MÁV és a Volán járatain. Márciustól kedvező napi jegyeket vezetnek be, és változnak a kedvezmények is.
Csak az 50 százalékos kedvezményű bérletek maradnak meg, a 20-30 százalékos bérletek megszűnnek. Az oktatásban, az egészségügyben dolgozóknak és a közalkalmazottaknak 50 százalékos tarifával korlátlan utazást biztosítanak. A 14-25 év közöttiek is ekkora kedvezményt kaphatnak. A 65 év felettiek, a 14 év alattiak, a nagycsaládosok és a fogyatékkal élők ingyen utazhatnak majd.
Lázár János közlekedési miniszter a budapesti agglomerációban élők közlekedéséről is beszélt. „A kormány nem akarja szívatni a budapestieket, még csak a főpolgármestert sem.” De, mint mondta, a budapestiek nem várhatják el, hogy a kormány végezze el a munkát, ha a főpolgármester elbambulja a számlák kifizetését – tette hozzá a miniszter, aki szerint hiába próbálják őt „patás ördögnek” lefesteni, a kormányban megállapodási szándék van, ezért a miniszter újabb, szerinte fair javaslattal állt elő: „Mi elfogadjuk a Volán, a Hév és a MÁV járatokon a Budapest Bérleteket, a fővárosi önkormányzat pedig fogadja el az országbérletet és a vármegye bérletet a főváros által működtetett összes tömegközlekedési eszközön. Ez a kölcsönösség jegyében egy igazi tarifaközösség.”
A főpolgármester jó iránynak tartja a Lázár János által kijelölt utat, hiszen ez szerepelt a választási programjában is. Ugyanakkor Karácsony Gergely szerint a következő hetekben a részletekről kell tárgyalni, mert a legfontosabb feladat a közös bérbevételek elszámolása lesz:
„Számunkra kizárólag olyan megállapodás lehet elfogadható, amely egyszerre jelent a kormánynak és a fővárosnak is plusz forrásokat a közösségi közlekedés jobb finanszírozásához. Én biztos vagyok abban, hogy lehet ilyen megállapodást találni.”
A főpolgármester hozzátette: vállalja, hogy az új rendszerrel a budapestiek nem járnak majd rosszabbul.
Az LMP szerint nem tisztességes a kormány ajánlata. Bakos Bernadett országgyűlési képviselő azt emlékeztetett: a BKK utasforgalma nagyjából napi 3 millió utas, és ez jócskán túlmutat a budapestieken. „Nagyjából az utasok fele biztos, hogy inkább ország és vármegye bérlettel használná a továbbiakban.” A Momentum is így látja, hiszen az utasok kedvezőbbnek tartanák a 9450 forintos országbérletet a 9500 forintos Budapest Bérletnél. A párt szóvivője, Tompos Márton szerint Lázár bejelentése „egy kampányfogás, aminek az a célja, hogy a budapestiek ne járjanak jól ezzel a kormánnyal, és értsék meg, hogy amíg nem kormánypárti polgármestereket, képviselőket választanak, addig a kormány nem lesz velük partner. Ami szerintem emberileg elfogadhatatlan, meg politikailag is, de hát egy ilyen rendszerben élünk.”
A Momentum bejelentette: a Budapest Bérlet megvédéséért kampányba kezd, az LMP ugyanilyen célú decemberi petíciója pedig már több ezer aláírásnál tart.