Magasra csapott a “Budapest-bérlet” körüli vita hőfoka újév első napjaiban, e körül forog most 2024 – a kettős választási év – első nagy és egyre terebélyesedő politikai csatározása. Ami a sokak szerint főváros ellenesnek tartott Lázár János miatt a Budapest-vidék ellentétét is szimbolizálja – noha Lázár tárcája, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) meglepő módon most nem igazán exponálja magát. A mára kialakult konfliktusos szituáció, és főleg az Index-cikk nyomán – amiben azt állították, hogy a főpolgármester nem mond igazat, és az ő “emberei”, a BKK-sok miatt szűnik meg valójában a Budapest-bérlet – Karácsony Gergelyt késztette határozott megszólalásra.
A nagy túrót!
“Azt a hamis látszatot keltik, hogy ebben a vitában két egyenlő fél van, akik nem tudnak megállapodni. A nagy túrót!” – adott hangot felháborodásának a főpolgármester az ATV-ben. Ő úgy gondolja, hogy “Lázár János eldöntötte, hogy ezt a rendszert fölborítja, mert neki kell az a pénz, ami Budapestnek jár, és kevesebb járatot akar üzemeltetni a HÉV-eken. És ennek az az ára, hogy a Budapest-bérlet mögé felépített megállapodást fölrúgja. Ennyi az egész” – jelentette ki a főpolgármester.
Vitézy ajánlata Lázáréknak, Karácsonyéknak
Ugyanakkor, mivel Lázár Jánosék teljes hallgatásba burkolóznak, a Budapest bérlet sorsát övező bizonytalanságban Vitézy Dávid tűnik föl, mint az az ember, aki szakmai megoldást kínál a Karácsony-Lázár közötti politikai térben kialakult helyzetre. Az Orbán-kormány volt államtitkára több forgatókönyvet is vázolt arra tegnap este, hogyan lehet megőrizni március után is a Budapest-bérletet.
Vitézy az ATV Egyenes beszédben Lázárékat és Karácsonyékat is bírálta, egyrészt, hogy a mezőhegyesi ménesbirtokán van-e Lázár, illetve hogy Karácsonyék pedig “elaludtak”, “hogy hagyhatta azt a főváros, hogy december 20-án derüljön az ki, hogy baj van, miközben a szerződés december 31-én lejárt” – vetette föl.
Vitézy a megoldásnak azt tartaná, hogy jöjjön létre egy regionális BKK, de erre semmi esélyt nem lát. A második lehetőség, hogy a kormány és a főváros ugyanazt a megállapodást újra írja alá. “A horror forgatókönyv pedig az, ha szétesik ez a rendszer” – jelentette ki az ATV-ben, felajánlva egyúttal, hogy szakértelmét is kész latba vetni a Budapest-bérlet ügyében akár Karácsonyék, a főváros, akár Lázárék, a minisztérium oldalán, de tárgyaláson is, ha lesz köztük.
Korábban Vitézy azt javasolta, zárkózzon be egy szobába Karácsony és Lázár és addig ne jöjjenek ki, amíg megoldást nem találnak.
De mi is az a Budapest bérlet?
A Budapest-bérlet, az a bérletünk: ezt használjunk a főváros tulajdonában lévő cég, a BKK által üzemeltetett valamennyi tömegközlekedési eszközön – metrón, trolin, villamoson, de minden, nemcsak helyi, azaz budapesti, de helyközi buszon is Budapest közigazgatási határáig – ahogy a MÁV vonataira, a HÉV-en való utazásaikra is érvényes a bérletünk.
A Budapest közigazgatási határán túl utazóknak, e ponttól természetesen külön meg kell fizetni az utazásukat.
Most viszont – a MÁV közlése szerint – ugyanakkor márciustól Budapesten belül is külön jegyet kell majd vásárolniuk azoknak, akik a Volán innen induló helyközi járatain, a MÁV vonatain vagy a HÉV-en szeretnének utazni – hiába van Budapesten érvényes bérletük.
Bonyolított a vármegye bérlet és az ország-bérlet
A Telex cikke szerint némileg bonyolította az ország- és vármegyebérlet bevezetése a helyzetet. Az agglomerációs Volán-buszokon, azaz a „kék Volánokon” a budapesti szakaszon (ezek számozása 1 és 299 között van) jelenleg nem használható az ország- és vármegyebérlet, itt kell mellé a Budapest-bérlet is. Viszont a 300–999 közötti számozású „sárga és fehér Volánokon” (ezek a 300–999 közti járatok) elfogadják a vármegyebérletet is Budapest-bérlet nélkül – írják.
Milyen Budapest-kormány szerződésekről van most szó?
A Volánbusz a Budapest-bérletről szóló szerződés alapján évi körülbelül 400 millió forintot kap a BKK-tól, azaz a jegybevétel 1 százalékát. Ez a pénz azok után jár, akik a BKK-nak kifizetett Budapest-bérletükkel használják a főváros határain belül a vonatokat és a sárga buszokat. Kiszámolták, hogy ez az összes tömegközlekedő ember 1 százaléka, ezért jár az összes BKK-menetdíjbevételből az 1 százalék. Ezen nincs vita, a Budapest-bérlet megszüntetése inkább a politikai következménye egy másik elszámolás vitájának.
Egy másik, 2016-os szerződés alapján a kék agglomerációs buszok és a HÉV-ek üzemeltetéséért évi mintegy 6, 5 milliárdot fizet a BKK, azaz közvetve a főváros a Volánbusznak és a MÁV-HÉV-nek. A fővárosnak ugyanis kötelezettsége a tömegközlekedésről gondoskodni a határain belül, a fenti járművek pedig nemcsak az agglomerációban – ez a 2016-os szerződés az agglomerációs megállapodás.
Mi az agglomerációs megállapodás lényege?
A 2016-os szerződés az agglomerációs megállapodással az akkor Tarlós István főpolgármester által vezetett főváros állami kézbe adta a HÉV-et, az agglomerációba közlekedő kék buszok pedig a Volán-buszok lettek. Ezeken a főváros cége, a BKK felel a menetrendért, a jegyellenőrökért, az utastájékoztatásért, de a pótlás jelentős részét is ők bonyolítják le. Így ha baleset történik a HÉV-vel, akkor a BKK küldi a buszait, nem a Volán.
Mit követel a MÁV és a Volán és az Építési és Közlekedési Minisztérium?
A 2016-ban megállapított 6,5 milliárd forint helyett – ahogy az Index cikkében szerepel – már 8,6 milliárdot kér. Ezt a BKK elutasította, túlzónak tartják Karácsonyék is.
Mi történne, ha felmondanák a szerződést?
A Telex cikke szerint a MÁV-Volánbusz jobban járna (néhány milliárddal több pénzhez jutna), a főváros (BKK) pedig valamivel rosszabbul, mint most. A MÁV-Volánbusz bukná ugyan a fővárostól érkező bevételeit (6,5 milliárd + 400 millió), de ezeket kompenzálná, hogy növekedne a menetdíjbevétele, hiszen már a Budapesten belüli részért is tőlük vennék a jegyet-bérletet, nem a BKK-tól; valamint az, hogy ők kapnák a fővárostól elvenni tervezett évi 12 milliárdos tömegközlekedési normatívát.
A főváros pedig megszabadulna ugyan a MÁV-Volánbusznak kifizetett 6,5 milliárd + 400 milliós tétel terhétől, de a várható BKK-s menetdíjbevétel-csökkenés és az elvett tömegközlekedési normatíva mínusza ezt összességében meghaladná.
Hogy hat a Budapest-bérlet vita a nyári főpolgármester választásra?
Már céloztunk arra, hogy az idei év júniusa két választás ideje is lesz, ráadásul ugyanazon a napon, június 9-én rendezik az Európai Parlamenti és az önkormányzati választást is – e napon főpolgármester választásra is sor kerül.
A Budapest-bérlet sorsa valamennyire nyilván kihat a választásra, Karácsony Gergelyéknek sem lehet közömbös, hogy ki tudják-e harcolni a kormánnyal – Lázárékkal, például a MÁV-val szemben – hogy március után is marad-e a Budapest bérlet. Karácsony Gergely már bejelentette indulását, a DK is támogatja, a Fidesz pedig márciusban nevezi meg a jelöltjét – ezt az ATV kérdésére Orbán Viktor mondta a decemberi Kormányinfón.
Azt, hogy Vitézy Dávid indul-e a főpolgármesterségért, egyelőre nem lehet biztosan tudni – az LMP kérte fel – de a volt közlekedési államtitkár szereplései alapján az bizonyos: eleve nem zárkózik el a ringbe szállástól, Ungár Péter LMP-elnök nyilatkozatai is inkább bizakodóak. A Budapest-bérlet körül forrongó politikai indulatok közepette ugyanakkor Vitézy Karácsonyék által vitatott szakértelme óhatatlanul felértékelődhet. Azért is, mert Vitézy Dávid olykor keményebb bírálója Lázárnak mint Karácsonynak.