Karácsony Gergely szerint semmilyen észérv nem támasztja alá a Budapest-bérlet megszüntetését. Sőt, a főpolgármester úgy gondolja, a kormány csak a beborult költségvetését akarja Budapest kárára kezelni.
Az ATV Egyenes Beszéd műsorában Karácsony felidézte: 2010-ben megkötött egy megállapodást az állam és a fővárosi önkormányzat arról, hogy a Budapest-bérlet érvényes a városon belül minden szolgáltató járművére. Ez a megállapodás jelenleg is érvényben van – szögezte le. “Az Index hazudik” – fogalmazott a főpolgármester.
Hozzátette, hogy az említett 2010-es megállapodást ők biztosan nem fogják felmondani. Kifejtette, hogy a településen belüli közlekedés az önkormányzat, míg a helyközi közlekedés az állam feladata. Az agglomerációs közlekedés pedig egyszerre helyi és helyközi, “ebből származik minden probléma, hogy ezt 50 éve nem tudja a politika megoldani”.
Karácsony Gergely egy másik, 2016-os szerződésre is utalt, amikor szerinte “elvették” Tarlós Istvántól a HÉV-et, és mivel ezután az állam a városon belül is szolgáltatott, a főváros fizetett az államnak “valamennyi pénzt”.
De egy harmadik megállapodás is szabályozza a közlekedést – magyarázta a főpolgármester. Ez pedig arról szól, hogy az állam hogyan járul hozzá az egész budapesti helyi közlekedési rendszer támogatásához. Ez az összeg 2010-ben 30 milliárd forint volt, az elmúlt években pedig 12 milliárd forintra csökkent.
“Nem ez volt a kormány javaslata”
“Az Index azért hazudik, mert egy olyan levélre hivatkoznak, amit a BKK vezérigazgatója írt a BKK igazgatótanács tagjainak. És az abban a levélben megfogalmazott állítások semmilyen összefüggésben nincsenek az Index állításaival” – mondta Karácsony Gergely. A cikk azt állítja, hogy a főváros kapott egy ajánlatot a kormánytól, amit ha elfogadott volna, akkor a BKK-bérlet újra érvényes lenne mindenhol. “Ez az állítás hazug. Ugyanis a kormány álláspontja, javaslata nem ez volt” – mondta a főpolgármester.
Karácsony Gergely szerint a kormány azt javasolta, hogy kössék meg újra az agglomerációs szerződést, amit a főváros egy magasabb összeggel fizetne az államnak. Ezen kívül a költségvetési törvényben szereplő 2024 évi 12 milliárd forintos normatív támogatását sem adta volna oda az állam. Ebben az ajánlatban “nekünk azt kellett volna elfogadni, hogy mi többet fizetünk egyfelől, a 12 milliárdot nem kapjuk meg” – fejtette ki hozzátéve, hogy nem volt garancia arra sem, hogy a BKK-bérletek megmaradnak.
Szerinte azért nem akarja megkötni a kormány az agglomerációs megállapodást, mert ez vétójogot biztosít a fővárosnak a járatritkítások esetében.
“Márpedig azt a minisztérium közölte velünk, hogy január elsejétől csökkentik a HÉV-eken a járatszámot és le is írták, hogy miért. Annyira rossz állapotban vannak a járművek, hogy nem tudják már ezt a járatmennyiséget kiszolgálni” – magyarázta Karácsony Gergely.
“Azt a hamis látszatot keltik, hogy ebben a vitában két egyenlő fél van, akik nem tudnak megállapodni. A nagy túrót!” – fakadt ki a főpolgármester. Ő úgy gondolja, hogy “Lázár János eldöntötte, hogy ezt a rendszert fölborítja, mert neki kell az a pénz, ami Budapestnek jár, és kevesebb járatot akar üzemeltetni a HÉV-eken. És ennek az az ára, hogy a Budapest-bérlet mögé felépített megállapodást fölrúgja. Ennyi az egész” – emelte ki Karácsony Gergely.
Ha csepeli polgármester lenne, aggódna
Azzal kapcsolatban, hogy mi lehet a helyzetre a megoldás, a főpolgármester azt mondta: szeretné megértetni az emberekkel, hogyha valami nagy baj lesz, akkor az azért történik, mert a Lázár-tárcának “kell az a pénz, ami a fővárosnak járna. És mivel járatokat akarnak csökkenteni, ezért nem akarja megkötni ezt a megállapodást. Mert ha megkötnénk, akkor nyilván mi ehhez nem járulnak hozzá”. Így abban bízik, hogy társadalmi nyomást tudnak gyakorolni a kormányra, hogy ne történjen meg a számukra legrosszabb forgatókönyv. Azt is elmondta, hogy a csepeli polgármester helyében ő nagyon aggódna amiatt, hogy a csepeli HÉV – ami egyébként ki sem megy Budapestről – esetében is ilyen problémába ütközzenek az utazók.
Mint mondta, folyamatosan keresik a minisztériumot, hogy tudjanak tárgyalni. Úgy érzi, ez be is fog következni, és annak a társadalmi nyomásnak az erejét szeretné felhasználni, mint ahogy minden vitában ő csak a “budapestiek haragját tudja odavinni” – és eddig ezt mindig megoldották. Felhívja a budapestiek figyelmét, hogy ne hagyják magukat félrevezetni.
Az adás végén elárulta, hogy abban egyébként egyetért a kritikus megszólalókkal, hogy “ez nagyon nagy mértékben visszavetné azt a közlekedési színvonalat, ami Budapesten kialakult”.