2023 végén még úgy tűnt, megnyugodhatnak a budapesti agglomerációban élők: arról szóltak a hírek, hogy marad a BKK bérletek érvényessége a MÁV, a Volán és a HÉV fővárosi területre eső szakaszain.
Az év utolsó napján aztán érkezett a kijózanító MÁV közlemény: a BKK bérletek csak március elsejéig lesznek használhatók.
„Szinte a teljes magyar közlekedési szakma megpróbálta lebeszélni Lázár Jánost erről a döntésről, de nem sikerült”, mondja Dorner Lajos közlekedésszakértő, hozzátéve, hogy az érintettek száma a félmillió főt is elérheti.
A Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület facebook posztjában lemondásra szólította fel Lázár Jánost. „Az előző 20 év összes munkája benne van és az előző 20 év vívmánya, és akkor jön valaki, aki nem ismerős a pályán, és azt kell hogy mondjam hogy a sáros csizmájával belegyalogol a budapesti és agglomerációs utasok életébe”, fogalmazott az egyesület elnöke. Dorner úgy gondolja: mindenki, aki nem viszi el megállapodásig a kérdést, bűnös, beleértve a fővárost is.
Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár vezetett már tárgyalásokat a témában. „Most is azt kéne tenni itt az új év kezdetén Karácsony Gergelynek és Lázár Jánosnak, hogy bezárkóznak egy tárgyalóterembe és addig nem jönnek ki, amíg meg nem állapodnak arról, hogy pontosan melyik szereplőnek hány milliárd forint jár, és hogy lehet a Budapest bérletet fenntartani”
A közlekedésért is felelős Lázár János korábban arról beszélt, hogy két milliárd forintról folyik a vita, és nincs rendben, hogy a vidékiek is finanszírozzák a budapesti tömegközlekedést.
Vitézy szerint ez egy abszurd mondat, „hiszen Budapest nagyobb mértékben járul hozzá az ország gazdaságához, mint amennyi forrás helyben marad, és azt állítani, hogy a vidék tartja el a budapesti tömegközlekedést, az legalábbis ferdítés, ha nem hazugság”
Csillag István, a Medgyessy kormány közlekedési minisztere szerint a kormányt a bosszú mellett a spórolás hajtja: „Január elsejétől 3 százalék alá kell vinnie a hiányt, mert ha ezt nem teszi, akkor a túlzott deficit eljárás miatt Magyarország nem jut semmilyen forráshoz, sőt befizetési kötelezettsége lesz”.
A főpolgármester szerint viszont az állam és Budapest közötti elszámolási vitának az egységes bérletek megmaradásához nincs köze.
„A budapestiek és a Budapesten közlekedők érdeke az, hogy a Budapest bérlet megmaradjon, és a városon belül illetve az agglomerációban és a városban létező közösségi közlekedési szolgáltatásokat integráltan lehessen használni, hiszen mindegyik közpénzből működik”
, mondja Karácsony Gergely, hozzátéve, tárgyalások jelenleg nem zajlanak, a kormány kihagyja a fővárost és a BKK-t az új rendszer kialakításának megtervezéséből.