Kettős hatás éri jelenleg az olajárát. Angola kilépett az OPEC-ből, miközben fegyveres támadások miatt útvonalat változtatnak az olajszállítmányok. A BP, a világ egyik legnagyobb olajkitermelő vállalata felfüggesztette a tranzitot a Vörös-tengeren át.
Grád Ottó szerint mindez azonban jelentős mértékben nem befolyásolja a hazai üzemanyagárakat.
Az Ásványolaj Szövetség elnöke szerint „hol emelkedett, hol csökkent az Európában mértékadó Brent típusú kőolaj jegyzésára, ami teljesen normális, hiszen az utóbbi időszak legfontosabb hírei egymással szembemenő változásokat kezdeményezhettek: kockázatossá vált a Vörös-tenger használata, a Szuezi-csatornán keresztüli kőolaj szállítás pedig mindenképpen költségnövekedéssel jár, hiszen megkerülni Afrikát lényegesen több időt és pénzt jelent. Ezzel szemben az angolai bejelentés egyértelműen kőolajár-csökkentő hatású lehet” – mondta a szakember az ATV Híradó megkeresésére.
A szakemberek emlékeztetnek: az olajárakat számos tényező befolyásolja, így az, hogy jövőre mennyiért tankolhatunk, összetett kérdés.
Grád Ottó szerint alapesetben januárban is a mostani árszinttel találkozhatnánk, azonban a jövedéki adó év eleji változása miatt mintegy 40 forintos emelkedést tapasztalhatunk.