Lázár János mai gazdasági bizottsági miniszteri meghallgatásán bejelentette: Budapestre érkezik kedden az osztrák közlekedési miniszter, vele tárgyal arról, hogy a magyar állam lát fantáziát abban, hogy akár száz százalékos tulajdonrészt szerezzen a GYSEV-ben.
A miniszter úgy fogalmazott, „nem működik tovább az a modell, hogy mi vagyunk alul balekként több mint 60 százalékos részesedéssel” az osztrák állammal közös tulajdonosi konstrukcióban. Ezt a helyzetet meg kell szüntetni – hangoztatta.
A magyar állam a Strabagot már megkereste, a magyar részvények aránya 65,5 százalékos, az osztráké 28,2 százalék, a Stabagé pedig 6,3 százalékos tulajdonrész. Ez nem nagy meglepetés, a Telex a múlt héten megírta:
piaci pletykák vannak arról, hogy a magyar fél szeretné megvenni a Strabag részvényeit, már tárgyalásokról is hallani a két fél között.
A GYSEV ügye a fókuszban van, hiszen a múlt héten derült ki, hogy Lázár János menesztette Hanna Dellemannt, az osztrák vezérigazgató-helyettest ( valójában már hetekkel ezelőtt menesztette, csak később szivárgott ki a hír ). Ausztria már jelezte, hogy jogi lépéseket tervez.
Ennyi milliárdot kér a miniszter
A távlatos vasúti beruházási tervekről Lázár János azt mondta: 6500 milliárd forintot fordítanak erre tíz év alatt, 1500 milliiárd lenne sz uniós finanszírozás, de ez nem érkezik meg.
Éves szinten 650 milliárdot kér a központi költségvetésből – hangzott el. A piaci realitás ‘24-ben 60 milliárd, ‘25-ben pedig 100-120 milliárd – mondta Lázár János a vasuti közlekedés megújításáról, és annak a finanszírozásáról. Ennél zöldebb program, minthogy a vasúti közlekedésre próbáljuk terelni az utasokat, nincsen – fogalmazott 3,5 millió emberről beszélve.
Vasúti szárnyvonalak bezárása – párhuzamosság megszüntetése a cél
A vasúti bezárásokról a miniszter a képviselői kérdésekre azt mondta: ahol a gyors, jó minőségű autóbusz ki tudja váltani a vasúti közlekedést, ott azt megteszik. Ezzel a párhuzamosságokat és az irracionális pénzégetést fogják megszüntetni. Tudja, hogy “ez nem fog tetszeni” a képviselőknek – jelentette ki.
Lázár János elárulta: államtitkárait arra közelezte “őskőkorszaki” módon, hogy azokon a vonalakon, ahol a párhuzamosságokat meg akarják szüntetni, előzetes bejelentés nélkül utazzannak végig az autóbusszal, teszteljék az utasforgalmat.
Elmondta, hogy az autóbuszsofőrök fizetését megkétszerezték, a vasúton pedig 64 százalékkal emelték meg. A Volán jobban áll mint a MÁV – derült ki a szavaiból, 3243 buszt vásárolnak.
A Volánt be fogom tolni a MÁV alá – jelentette ki a miniszter.
Kresz, rollerek
A Kreszt nem látja értekmét “toldozgatni-foltozgatni”, 2025 végére- 2026 elejére lehet új hatályos szabályozás. Egy kiegészítő szabályozás lesz a rollerekről, ez nem lesz szigorúbb, mint a nyugat-európai, “a magyarok nem hülyébbek” a nyugatiaknál. A sebesség liitet már jövőre 25 kilométer per órában korlátozzák majd – mondta el a miniszter képviselői kérdésre válaszolva.