„A médiaipart magyar kézben tudjuk tartani, sőt a távközlési és a infokommunikációs területet is visszamagyarosítjuk, és itt nem állunk meg, már lobog a szélben a szélzsák”
– ezzel utalt februári évértékelőjében arra a miniszterelnök, hogy a kormány a Budapest Airport többségi tulajdonrészének megvásárlását tervezi. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium kedden megjelent törvénytervezetéből az is kiderül, hogy amennyiben az üzlet létrejön, akkor a repteret egy gazdasági társaság fogja működtetni, amely mentesülni fog a 2009-es köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló törvény alól.
„Ez egyfajta átláthatósági transzparenciacsomag ha úgy tetszik” – mondta Ligeti Miklós, a Transparency International jogi igazgatója az ATV Híradó stábjának.
„A Bajnai-kormány idején hozott jogszabály lényege, hogy a köztulajdonban álló gazdasági társaságnak közzé kell tennie bizonyos adatait, illetve létre kell hoznia felügyelőbizottságot” – magyarázza a Transparency International jogi igazgatója. Ligeti Miklós kiemelte, hogy a Gazdaságfejlesztési Minisztérium tervezete célzottan a repteret működtető majdani gazdasági társaságra íródott.
„Úgy működhetnek majd, mint egy tőzsdén nem jegyzett teljes egészében magántulajdonban lévő részvénytársaság, ahol ugye csak a tulajdonosok és a befektetők és az üzletfelek férnek hozzá az adatokhoz, ami nem is okoz önmagában problémát, hiszen ott egy magántársaságról beszélünk, itt viszont közpénzről van szó”
– tette hozzá Ligeti.
A reptér jelenleg 23 százalékban a szinagpúri GIC csoport leányvállalatának, a Maltonnak a tulajdona, további 21 százalék pedig egy kanadai cégé. A többségi tulajdon a német székhelyű AviAlliance-é. A Bloomberg korábban arról írt, hogy a magyar állam 4 milliárd euróért, vagyis több mint 1500 milliárd forintért vásárolna többségi tulajdont.
Kerestük a többségi tulajdonos AviAlliance-t, hogy igazak-e a Bloomberg értesülései, miszerint a kormány 4 milliárd euróért akar többségi tulajdonrészt venni Budapest Airportban. A cég válaszában annyit közölt, hogy pusztán arról tud tájékoztatást adni, hogy folynak a tárgyalások a magyar állam és közöttük.
A kormányt is kerestük, hogy hogyan biztosítanák az átláthatóságot a gazdasági társaság esetében. Erre a kérdésre nem válaszoltak, rövid válaszlevelükben annyit írtak, hogy amint megtörténik az adásvétel, arról időben értesítik a közvéleményt.
A Momentum szerint nem véletlen, hogy a kormány keveset árul el a reptér tervezett megvételéről.
„A titkolózás ebben a helyzetben azt hivatott leplezni, hogy az adóforintokból megvett repteret is átjátsszák majd különféle strómanok kezére, ahogyan átjátszották az egyetemeket, az egyetemek vagyonát, vagy ahogy az EU-pénzből felújított kastélyokat is fideszes barátoknak játsszák át” – mondta Kele János, a Momentum elnökségi tagja.
A Budapest Airport adatai szerint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2023 januárja és júliusa között 8,2 millió utast szolgált ki.