Itthon

Egyre népszerűbbek az e-rollerek, ám itthon még mindig szabályok nélkül száguldozhatnak vele az emberek

ATV.hu
Hirdetés

Tényleg centiken múlt annak a két fiatalnak az élete, akik elektromos rollerrel hajtottak ki egy kanyarodó busz elé a XI. kerületben. A vérfagyasztó jelenetről felvételek is készültek, és jól látható, ahogy a piros lámpán átgurulva találkoztak a balról érkező BKK busszal. Hatalmas szerencse és lélekjelenlét kellett ahhoz, hogy ép bőrrel megússzák az esetet és időben…

Hirdetés

Sok rolleresnek azonban nincs ilyen nagy szerencséje. Korábban egy másik rollerest szabályosan maga alá gyűrt egy kanyarodó turistabusz, majd át is hajtott rajta. A szerencsétlenül járt rolleres olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy életét vesztette.

Az elektromos rollerek ugyanúgy részesei a forgalomnak, mint bármelyik másik jármű, azonban mégsincs még rájuk egyértelmű szabályozás. 

Az ATV Heti Napló Sváby Andrással riportjában Gencsi Ivett elmondta, hogy ő maga három éve használ elektromos rollert és imádja. 

„Minden járművel közlekedem, tehát autóval, robogóval, kerékpárral és rollerrel is. Ez azért jó, mert sokkal praktikusabb, nem kell a dugóban állni” – tette hozzá Ivett. Ráadásul az e-roller környezetbarát, rengeteg időt és pénzt meg tud vele spórolni. Olykor a bicikliúton, olykor pedig az autóúton halad.

„A kocsik nem mindig engednek el, de azért a legtöbbször sokkal gyorsabban lehet vele közlekedni” – emelte ki.
Bár veszélyesnek tűnhet, amikor egy rolleres 20 km/h-val halad a jó esetben 50-nel közlekedő kocsik mellett, ám az sem tűnik veszélytelen mutatványnak, amikor egy rolleres a jóval lassabb gyalogosok között közlekedik.

Ugyanakkor Zách Dániel közlekedési szakújságíró szerint ezzel nem szegnek meg a rolleresek semmilyen szabályt.

„Arra az elektromos rollerre, amit nagy számban használunk tulajdonképpen nincsenek konkrét szabályok, ennek a használata egy fehér folt a magyar közlekedési rendben” 

– hangsúlyozta Zách Dániel. A rendőrség azonban ebben a kérdésben nem kívánt nyilatkozni a Heti Napló stábjának. Végül a utcán haladva két járőrt sikerült megkérdezni, hogy mégis mi a pontos szabály.

„Itt szoktak [közlekedni] a biciklis úton” – mondta a járőr, majd arra a kérdésre, hogy ahol nincs biciklis út, akkor hol közlekednek azt válaszolta, hogy „ahol kényelmes”, ugyanis „nincs rá szabályozás”. Tehát a két rendőr is megerősítette, amit a szakújságíró mondott.

„A jármű közlekedéssel kapcsolatos szabályozás üteme nem érte utol azt az utóbbi 1-1,5 évtizedben terjedő változást, amiben nagyon sok olyan alternatív közlekedési eszköz jelent meg a forgalomban, ezeket mikromobilitási eszköznek szoktuk nevezni” – hangsúlyozta a telex.hu szakújságírója.

Bár a KRESZ-t toldozgatták, foltozgatták, ám ha jól belegondolunk, akkor látszik, hogy egy közel 50 éves rendeletről van szó. 1975-ben az egyre növekvő autós forgalom miatt kényszerültek a szabályok szigorítására.

Azonban Budapesten, és más magyar városban is gondot okoznak a kibérelhető rollerek, amiket a helyiek sokszor idegesítőnek találnak. Egyesek szerint a turisták „betegen” közlekednek velük, nem tartják tiszteletben a járókelőket, és az autósokat sem.

Egy friss felmérés szerint ma már 80-100 ezer roller közlekedik a magyar utakon, ebből körülbelül 25 ezer bérelhető vagy közösségi roller, a többi azonban magántulajdonban van. A konfliktusok gyakorisága a rollerek terjedésével egyenes arányban növekszik.

„Totális a zűrzavar” – ezt már Herpy Miklós közlekedési szakjogász mondta az ATV kamerái előtt azzal kapcsolatban, hogy senki sem tudja milyen szabályok vonatkoznak a rolleres közlekedésre, kell-e egyáltalán jogsi és hol lehet a járművel szabályosan haladni.

A Heti Naplónak nyilatkozott Schowrzkopf Edvin is, aki január 22-én rollerrel közlekedett Petőfi hídon, éppen egy baráti összejövetelről tartott haza egy bérelt rollerrel, amikor a rendőrök váratlanul megállították és a jogosítványát kérték. Edvin át is adta az iratot az egyenruhásoknak, majd megfújatták vele a szondát, ami jelzett, ugyanis korábban 2-3 pohár sört megivott, de mint mondta, nem volt részeg. Ezt követően közölték vele, hogy be kell menniük a kapitányságra, ahol kihallgatták, majd az éjszakát a zárdában kellett töltenie.

„Levittek a pincébe és egy hölgy elkezdte felírni az adataimat, még a pénztárcámat is átnézték, majd a nadrágszíjamat is le kellett venni. Másnap reggel fél 9-kor engedtek csak ki” – tette hozzá Edvin, akinek három hónapra be is vonták a jogosítványát, mert 0,29 ezreléket fújt, ami már bűncselekménynek minősül, emellé pedig egy 100 ezer forintos bírságot is kapott.

De hogy lehet az, hogy olyanért bírságolnak, amit a KRESZ nem is szabályoz?

„Ahány megye, annyiképpen fogják megítélni. Simán venne van, hogy az egyikben megszüntetik az ügyet, míg a másikban a vádemelésig megy a történet” 

– hangsúlyozta Herpy Miklós.

Edvinnek pechje volt, mert a bíróság úgy ítélte meg, hogy az elektromos roller, amit vezetett segédmotoros kerékpárnak minősül. Vagyis bukósisak kell hozzá és ittasan sem lehet vezetni.

„Fogadtam ügyvédet, készültünk KÖHÉM rendelettel, miszerint egy segédmotoros kerékpárnak kell, hogy legyen ülése, illetve első és hátsó tengelyen külön fékrendszer van. Tehát próbálta műszakilag megindokolni, hogy az elektromos roller egy játék” – emelte ki Edvin, csakhogy a bíróságon nem neki adtak igazat.

A bíró azt mondta, hogy meg kellett volna néznie a bíróság weboldalát, ahol elérhető az ezzel kapcsolatos iránymutatás. 

Egy videó valóban található a honlapon, ami figyelmezteti a rollereseket arra, hogy nem ihatnak alkoholt, csakhogy ez nem egy jogszabály. A rolleresek, a riport elején bemutatott is meglepődött azon, hogy nem ihat, amikor rollerezik.

„Azért is választottam ilyen rollert, hogyha beülök egy baráti összejövetelre, akkor meg tudjak inni egy pohár bort” – mondta Gencsi Ivett, aki mostantól már erre is figyelni fog, nehogy elvegyék a jogosítványát.
Herpy Miklós azt is elmesélte, hogy 2022-ben végül a Kúria is megelégelte az elletmondásos ítéleteket és megpróbált rendet tenni. 

„2022-ben a kiadtak egy bírósági határozatot, amiben gyönyörűen lefejtik az összes jogszabálynak az összes idevonatkozó paragráfusát beidézve” – mondta, hozzátéve, hogy a büntető törvénykönyv szerint az elektromos roller gépi meghajtású jármű. Erre a határozatra hivatkozva pedig már büntethetnek a rendőrök, ha ittasan rollerező embert állítanak meg.

Bár magyarországi statisztika nincs a rollerbalesetek számával kapcsolatban, így csak külföldi példákra lehet hagyatkozni, ám ezekből arra lehet következtetni, hogy nagyon is indokolt lehet a zéró tolerancia.

Zách Dániel például megjegyezte, hogy a francia statisztikák alapján a rollerbalesetek okozói sokszor átlépik az ottani tolerancia köszövét, tehát több alkoholt fogyasztanak, mint ami megengedett, így rosszul mérik fel képességeiket.

Felmerül az a kérdés is, hogy lehet az, hogy elektromos rollerrel nem lehet meginni egyetlen sört sem, ám ha az ember biciklivel megy haza ugyanekkora mennyiségű ital elfogyasztása esetén, az teljesen rendben van? 

Erre a telex.hu közlekedési szakújságírója azt mondta, hogy a kerékpáros közlekedés több mit 100 éve része az életünknek, és ez azt engedi feltételezni, hogy aki biciklire ül 1-2 pohár alkohol elfogyasztása után, annak lehet fogalma arról, hogy a saját képességeit figyelembe véve alkalmas-e a kerékpár vezetésére vagy sem.

Egy 2019-es rendőrségi belső állásfoglalásban egy rendőr alezredes úgy fogalmazott, hogy „az elektromos roller jármű kategóriába történő besorolása azért sem tűrne halasztást, mert használata rendkívül balesetveszélyes, melyet a jogi szabályozatlanság tovább fokoz”.

Egyébként már az Orbán-kormány is régóta ígéri, hogy módosítanak a KRESZ-en, amit már 2020-ban beharangozott Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős államtitkár, ahogy azt azóta minden évben megteszi. Változás viszont még mindig nem történt, a rollerek szabályozása továbbra is várat magára.
 

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek