Beszámoltunk róla, hogy Orbán Viktor miniszterelnök a benzinár kapcsán a parlamentben a szezonnyitó beszédében immár másodszorra fogalmazta meg, hogy az üzemanyagáraknál, ha be kell ismét avatkozni, a kormány meg fogja tenni. Ezzel a kormányfő nem zárta ki az újbóli ársapkát sem, ugyanakkor Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a közelmúltban úgy nyilatkozott: a jövedéki adó mértékére októberben visszatérnek.
Ez azért érdekes, mert a kormány döntött már arról, hogy 2024 januárjától jövedéki adóemelés lesz az üzemanyagoknál – ez a benzin áránál literenként 32 forintot jelent majd, áfával együtt pedig 41 forintos emelkedést.
Nagy Márton kedden találkozott a Mol vezetőivel és világossá tette: havi rendszerességgel kér jelentést az ágazat szereplőitől az üzemanyagárak nemzetközi és hazai alakulásáról, de “az árak minél hamarabbi moderálására tett ágazati lépésekről” is.
A Magyar Ásványolaj Szövetség szerint a hatósági úr újbóli bevezetése újra üzemanyaghiányt okozna az országban.
Az RTL Híradó riportjából kiderült, hogy a 2021 novemberében bevezetett hatósági ár eltörlése óta (2022. december 6.) nem volt olyan magas az üzemanyagár, mint most. Elhangzott az is, hogy a hatósági ár bevezetése előtt 520 forint körüli árak voltak.
Azonban az üzemanyagársapka következtében kiesett az import, a Mol pedig egyedül nem bírta ellátni a korábbi mennyiséggel az országot, ezért jelentős hiány alakult ki, és folyamatos sorállást lehetett tapasztalni a benzinkutakon.
„Ha újra árstopos lenne az üzemanyag, szinte biztos, hogy nagyon rövid időn belül komoly hiányok alakulnának ki, elsősorban a gázolajpiacon, kiesne az import, és a hazai finomító a jelenlegi helyzetben biztosan nem képes egyedül ellátni megfelelő mennyiségű üzemanyaggal a piacot”
– mondta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.
A Mol az RTL megkeresésére azt válaszolta, megértik a kormány üzemanyagárak moderálását célzó szándékát, ám arra nem adtak választ, hogy egyetértenek-e egy újabb árstoppal.