Itthon

Teljesen átírná az Orbán-kormány az útdíjakra vonatkozó szabályokat, aggódni kezdtek a fuvarozók

ATV.hu
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Magyar Péter előrehozott választásTrumpSzijjártó PéterSzijjártó Péter
Hirdetés
Hirdetés

Januártól újabb útszakaszok, így gyakorlatilag a teljes M0-ás körgyűrű is fizetőssé válhat. Ez derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium jogszabály-tervezetéből. Az Autóklub szerint ez nem jó ötlet. A fuvarozók szerint: az újabb terhek hatására a viteldíjak akár 25 százalékkal is emelkedhetnek. A Momentum újabb megszorításról beszél. Az ATV Híradó riportja.

Hirdetés

Sokan tudják, hogy van egy szakasz, ahol fizetős egy út, aztán nem fizetős, majd újra fizetős és így tovább. Sokan azonban nem váltják ki a kötelező matricát, főleg, hogy az M0-ás körgyűrű nagy része jelenleg is ingyenes. Ez azonban könnyen megváltozhat, amennyiben változtatás nélkül elfogadják a pénteken megjelent új jogszabálytervezetet, amely jövő január 1-jétől léphet életbe. Ezzel gyakorlatilag az egész M0-ás körgyűrű fizetőssé válna.

Az M0-ás körgyűrű az egyik legforgalmasabb út Magyarországon. A Magyar Közút felmérése szerint 2022-ben naponta csaknem 76 ezren haladtak el itt. Sőt, van olyan útszakasz, ahol ez a szám a napi 100 ezret is meghaladta, ami brutális növekedés, hiszen 2019-ben ez a szám még csak alig haladta meg a 60 ezret.

És nem ez az egyetlen útszakasz, amelyre csak külön tarifa fejében lehetne felhajtani. Az M0-ás autóút mellett az M44-es, az M30-as, és az M76-os autóút bizonyos szakaszai is érintettek. Mint ahogyan az M6-os és M4-es autópálya is, előbbi Bátaszék, míg utóbbi Abony térségében.

A legjelentősebb változás azonban az M0-ás körgyűrűt érinti, amelynek fizetőssé tételét a Magyar Autóklub nem tartja a legjobb ötletnek.

„Az, hogy az M0-ásnak bizonyos szakaszai fizetőssé váltak korábban, az sem volt támogatott az Autóklub részéről, hiszen mi azt szeretnénk, hogy az elkerülő utat veszély inkább az autósok igénybe, márpedig ez egy ellentétes érdekeltséget teremt”

– mondta az ATV Híradó stábkának Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub elnöke.

Többet kellene fizetniük a három és fél tonna feletti teherautóknak is. A külsőköltség-díjat a levegő-és zajszennyezés, illetve a szén-dioxid kibocsátás után kellene megfizetni. Egy EURO VI-os besorolású járműnek fél centet kellen fizetnie kilométerenként. Egy négytengelyes járműnek ugyanott 0,8 centet. Egy EURO IV-esnek viszont a települések között már 3,4 a kilométerenkénti tarifája.

A fuvarozók szerint ez és a jövedéki adóemelés is emeli költségeiket. Az sem kizárt, hogy a viteldíjak 20-25 százalékkal is megnőhetnek.

„Azt hiszem, hogy ma ezekkel az árakkal nincs lehetőség nagyon elkerülni, hogy ne legyen nagy áremelés. Ez egyszerű matematika, aki nem érvényesíti a költségeit, az egy idő után tönkremegy. Nem hiszem, hogy ez bárkinek is a célja lenne és a vállalkozások, mint közteherviselők az adórendszerben jelentős szerepet játszanak” – ezt már Dittel Gábor mondta az ATV Híradónak.

A Momentum szerint ez a tervezet is azt mutatja, hogy rossz helyzetben van a magyar államháztartás.

Kele János úgy fogalmazott, eddig is látni lehetett, hogy az elmúlt egy év a megszorításokról, az adóemelésekről és ilyen-olyan visszavágásokról szólt. Szerinte ez is ebbe a sormintába illeszkedik. Hozzátette, újabb kedvezmények szűnnek meg, újabb megszorítások jönnek a magyar lakosságnak.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium társadalmi egyeztetésre bocsátotta a csomagot. Úgy számolnak, hogy ezzel évente 150 milliárd forint folyna be a költségvetésbe.

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek