Itthon

Aggódnak a fuvarozók, már-már tragikus helyzetet emlegetnek

ATV.hu
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Magyar Péter előrehozott választásTrumpSzijjártó PéterSzijjártó Péter
Hirdetés
Hirdetés

Újabb útdíj-emelés jön októbertől, 2024 januárjától pedig még drágább lesz. Európában a bevezetéskor, de most is dobogós helyen voltunk, ha az útdíjak árait nézzük.

Hirdetés

Októbertől 17,6 százalékkal emelkedhet az útdíj a teherjárművek számára a hazai úthálózat 7300 kilométerén.

Mikor 10 évvel ezelőtt bevezetésre került az útdíj, akkor is dobogós helyet foglalt el az árakat tekintve európai szinten. Tavaly viszont nem januártól, hanem októbertől emelték az útdíjakat, sőt, inflációkövetővé tették a díjakat 

– erről Dittel Gábor beszélt az ATV Start című műsorában. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára szerint az októberi 17,6 százalékos emeléssel még mindig dobogós helyen vagyunk Európában. Arról is szólt, hogy nincs olyan szolgáltatás, termék, aminek ne lenne része a fuvarozás. Az útdíjak emelésének költségét a vállalkozások át fogják hárítani – tette hozzá Dittel.

A számok azt mutatják, hogy csökken a magyar fuvarozók piaci részaránya, Magyarországon és nemzetközi szinten is. Vizsgálták ennek okait, és az látható, hogy egészen más a gazdálkodás egy román vagy moldován, mint a nyugati fuvarozásnak – mondta a főtitkár, aki azt is hozzátette, hogy egy osztrák vagy német fuvarozó nem jön erre. Ha egy kicsit laza az ellenőrzésnek a hálója, akkor előfordul, hogy ezek a kedvezőbb feltételekkel rendelkező fuvarozók, szabálytalanságok útján a magyar fuvarozótól veszik el a fuvart. A megbízónak érdeke a minél nagyobb profit, tehát azt fogja választani, aki jobb árat tud mondani” – részletezte.

Azzal is számolni kell a főtitkár elmondása alapján, hogy az Európai Unió irányelve szerint minden európai országnak, ahol útdíjat alkalmaznak, hozzá kell tenni egy környezetszennyezési költséget január elsejétől. Németországban több mint 80 százalékot jeleztek útdíjemelés tekintetében. Az ipartestület most úgy számol, hogy még 20-30 százalékos emelésre lehet számítani.

Még egy „trükköt” említette Dittel a rendszerben: bevezettek egy J5-ös kategóriát, ami az öt tengely és afölötti járműveket jelzi, aminek nem tudják, mi a cél ezzel. Szerinte ez is hozzáadandó ahhoz, ami már-már „tragikus” helyzetet kezd el idézni.

Hirdetés
Címkék:
Kapcsolódó cikkek