Zách Dániel, a Telex szakújságírója az ATV Start című műsorában elmondta, a jogosítványdrágulás legfőbb okai közé tartozik, hogy a katatörvény kivezetése miatt jelentősen emelkedtek az oktatók költségei, valamint az autózás egyéb költségei is megdrágultak. Ugyanakkor hozzátette, a legfőbb ok a képzésben és annak dinamikájában keresendő, ugyanis nagyon nem mindegy, hogy a gyakorlati órák alatt mennyit gurul az autó. Kifejtette: a tanulóknak minimum 580 kilométert meg kell tenniük, hogy egyáltalán vizsgára mehessenek. Azonban nem mindegy, hogy milyen a forgalom átlagsebessége ott, ahol ezek a gyakorlati órák zajlanak, így a fővárosban akár emiatt is drágább lehet a jogosítvány.
Szimulátorokkal is teljesíthető a gyakorlati óra?
A szakember beszélt arról is, hogy akár szimulátorral is el lehetne kezdeni a gyakorlati órák teljesítését, azonban hangsúlyozta, hogy ezzel nem lehet az összes gyakorlati órát kiváltani. Zách szerint egyébként a szimulátor nagyon hasznos eszköz, hiszen olyan szituációkat lehet vele begyakoroltatni, amelyek a forgalomban stresszhelyzetet okozhatnak.
Egyre kevesebb a sofőr
Zách elmondta, rendszeresen beszélget egy buszos szolgáltatóval, akik nagyon régóta tartanak szimulációs továbbképzéseket. A BKV is tervezte, hogy saját képzéseket indítanak olyanoknak, akik B kategóriás jogosítvánnyal rendelkeznek és szeretnének sofőrként elhelyezkedni. Van is erre egy tervezet, miszerint B kategóriás jogosítvány birtokában könnyebbé válik a D, azaz a buszjogosítvány megszerzése.
A szakújságíró kifejtette azt is, a sofőrhiány általános probléma, ugyanis ez egy nehéz munka. Példaként a nemzetközi szállítmányozásban dolgozó sofőröket említette, akiknek meg kell birkózniuk azzal, hogy rengeteget vannak távol az otthonuktól és komoly monotóniatűrésre van szükségük. Mint mondta, a jövedelmi összetevő is nagyon fontos, de az is, hogy már egyáltalán nem vonzó ez a pálya, egyre inkább öregedő tevékenységi körnek számít.
Zách úgy véli, azonnal kezdeni kellene valamit a sofőrhiánnyal, ugyanakkor megjegyezte azt is, hogy ez nemcsak nálunk okoz problémát, hanem európai jelenségről van szó. „Ausztriának, Németországnak vagy Nagy-Britanniának nem azért jelentős a munkaerő-elszívó hatása, mert ott jobbak a munkakörülmények, hanem azért, mert ott is nagyon kevés a munkaerő” Véleménye szerint a szállítmányozást csak évtizedek múlva fogja megkönnyíteni az önvezető rendszerek széleskörű elterjedése.
Így lehetne még biztonságosabb a vezetés
Zách ismertette, hogy fiatalkorban és középkorban még 10 évre hosszabbítják meg az orvosi alkalmassági időszakát, ez azonban az idő haladtával csökken először 5, majd 2 évre. A szakújságírónak azonban kételyei vannak azzal kapcsolatban, hogy mennyire megfelelők ezek az orvosi vizsgálatok.
Szerinte a módszertan átdolgozására lenne leginkább szükség, mert a vezetésre képes állapot rövid időszakokra is zavart szenvedhet vagy megszűnhet. Szerinte minden korosztálynál olyan komplex vizsgálatokra lenne szükség, amely minimálisra csökkentené az átmeneti kieséseknek arányát.