A Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnöke a 24.hu-nak nyilatkozva elmondta, tapasztalataik szerint akár 500 ezer forintnál is többet kell a tanulóknak kifizetniük, mire megszerzi a B kategóriás jogosítvány Magyarországon.
Jovánovics János kiemelte, elméletben elegendő a 29 vezetői óra, hogy vizsgával együtt meglegyen a kötelező 30 levezetett óra, ám gyakorlatban ez közelebb van az 50-60 órához, ami több százezer forinttal is megemelheti a költségeket. Ráadásul, ha valaki megbukik, akkor újabb 50-100 ezer forintos pluszköltséggel kell számolnia.
A drasztikus drágulásnak az lett az eredménye, hogy jóval kevesebb a tanulóvezető.
A szakember hozzátette, a tavalyi év ezen időszakához viszonyítva jelenleg 30-40 százalékos visszaesést tapasztalható a tanulók számában az áremelkedés miatt. Ráadásul az érdeklődők száma is súlyosan visszaesett a tavalyi időszakhoz hasonlítva, mintegy 90 százalékkal. Mint mondta, ez népgazdasági és tömegközlekedési problémához vezethet, hogy a tehergépjármű-vezető és buszvezető tanfolyamokra jelentkezők száma gyakorlatilag a földbe állt.
„Amennyiben az állam nem hoz létre egy ésszerű támogatási formát a buszsofőr és teherautó-vezető képzésre, akkor komoly problémák adódhatnak a személyszállítási és teherszállítmányozási területen”
– hangsúlyozta Jovánovics János, aki kiemelte azt is, hogy igény lenne a képzésekre, csak a tanulók ezeket nem tudják megfizetni.