Sírásról és könnyáradatról szóló zenét választott a Vasutasok Szakszervezete a XX. tisztújító kongresszusának megnyitójához, amelyen Lázár János is részt vett. Az építési és közlekedési miniszter nem titkolta: a körülbelül 8500 kilométer hosszú vasúthálózat felén csökkentett sebességgel közlekedhetnek a vonatok, a járműpark 50 éves, a dolgozók átlagéletkora is hasonló. Szerinte két út áll a vasút előtt: vagy így marad minden, vagy nekilátnak az átalakításnak.
„Én arra teszek a magyar kormánynak javaslatot a következő hetekben, hogy 10 éves átalakítási tervet hagyjon jóvá a magyar vasút és a magyar Volán, tehát a közösségi kötöttpályás közlekedés és a közösségi autópályás közlekedés tekintetében”
– mondta.
Ehhez több milliárd dollárnyi pénz kell, amihez Lázár János szerint megvannak a források a nemzetközi pénzpiacon vagy a szakmai befektetők körében. A járműpark felújításánál a kormány már nem számít a német Siemens cég közreműködésére, mert mint ahogy fogalmazott, már nem barátkozunk velük.
Nem tervezzük, hogy Siemens járműveket vásárolunk.
Tavaly a több mint 100 mozdony beszerzéséről szóló tendert a Siemens nyerte.
„Eddig, aki a magyar kormánynak, illetve Magyarországnak szállított járművet, azok alapvetően rendben vannak, legyen szó a Siemensről, Stadlerről vagy bármilyen más járműről. A jövőben felülvizsgáljuk az együttműködéseinket”
– mondta.
A mozdonyoknak körülbelül a harmada, a vasúti kocsiknak körülbelül a negyede, a motorvonatoknak pedig körülbelül az ötöde jelenleg nem üzemképes és nem állítható forgalomba,
A Közlekedő Tömeg Egyesület egykori alapítója szerint egy országos vasútfejlesztéshez nélkülözhetetlen a budapesti vasúti kapacitások bővítése.
„Budapest a kulcsa a távolsági közlekedésnek, a távolsági vonatoknak, szinte mindegyike Budapesten kezdődik, vagy végződik, vagy azon halad át, itt mindenképpen kapacitásfejlesztésre van szükség, és enélkül nem lehet vidéken távolsági közlekedést fejleszteni”
– mondta Gyöngyösi Máté.
Lázár János azt mondta, hogy a terve 4,5 millió magyar ingázó életét könnyítené meg. Másrészt ipari versenyképességi kérdés is, hiszen például a Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc háromszögben az épülő akkugyárak és más beruházások dolgozóinak szállításáról is gondoskodni kell.