Itthon

Szakértő: a kötelező akciózás inflációletörő hatása a nullával egyenlő, az egész csak politika

ATV.hu
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Szijjártó PéterOrbán Viktor SzerbiaTisza Pártkeleti
Hirdetés
Hirdetés

Megjelent a Magyar Közlönyben a rendelet, a kötelezően előírt bolti akciók részletszabályaival. A kötelező leárazásokat a nagy élelemiszer-boltok június 1-je és szeptember 30-a között kötelesek bevezetni. Raskó György agrárközgazdász szerint a nagy multiknak meg kellene állapodniuk a beszállítókkal, hogy olcsóbban kapják a termékeket, mert ha ez nem történik meg, az import aránya fog megnőni a…

Hirdetés

Bár egymást érik az út mentén a nagy élelmiszerláncok akciós plakátjai, amelyeken egymást igyekeznek túllicitálni, nagy a verseny, hiszen a boltok azzal kerülnek előnyben, ha egy terméket minél olcsóbban adnak. Ezért is volt meglepő, amikor pár hete a kormány bejelentette, kötelező akciókat ír elő. Az új rendelet részletei a péntek este kiadott Magyar Közlönyben jelentek meg.

„Sok változás történt a tervezetthez képest. Most az változott például, hogy a kereskedők a szokásos akciójukat tudják igazítani, azt a heti váltakozást, ami ugye a tervezet szerint csütörtökönként kellett volna elkezdeni. Tehát így a hét bármelyik napján elkezdheti a kereskedő, az ő akciós szokásához igazítva”

– mondta az ATV Híradójának Neubauer Katalin.

A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára kiemelte, fontos, hogy az akciók a boltokban kihelyezett egységes plakátokon legyenek meghirdetve. 

A kötelező akciózást a kereskedőknek június 1-je és szeptember 30aa között kell megszervezniük, heti rendszerességgel. A szabályozás 20 termékkategóriát érint, az akció mértéke pedig az előző 30 napban az adott bolt által alkalmazott legalacsonyabb bruttó árnál legalább 10 százalékkal kedvezőbb kell, hogy legyen.

„Minket közvetlenül nem érint, hiszen nincs egy milliárdos bevételünk ebből a tevékenységből”

– ezt már Varga László, Baranya vármegyei vállalkozó mondta, akinek több kisboltja is van. Most úgy véli, hogy a szabály miatt még nehezebb lesz nekik. Úgy fogalmazott, hogy a képzett 10 százalékos kedvezmény a multikhoz csábítja majd az embereket. Mint mondta, az elmúlt időszakban 50-60 százalékkal megdrágult termékekből ő is szívesen kiválasztaná azt az egyet, amire 10 százalék kedvezményt adhat.

„Ez nagyon nagy problémát fog jelenteni. A másik probléma a kisboltoknál az, hogy nem tudják a versenyt tartani. Most érkeztem meg Horvátországból, ahol az összes környező üzlettel, a magyar vásárlóval” – zárta gondolatait a vállalkozó.

Raskó György szerint ez az egész csak politika, aminek az inflációletörő hatása a nullával egyenlő.

Az agrárközgazdász az ATV Híradó stábjának úgy fogalmazott, hogy a nagy láncok két dolgot tehetnek, vagy a belföldi beszállítókat kérik arra, hogy alacsonyabb áron kapják meg tőlük azokat az alapvető termékeket, amelyek az akciózásban kötelezően részt vesznek és, ha ezt nem tudják megtenni, például belföldről valamelyik tejterméket vagy éppen zöldséget, lisztet nem tudnak megfelelő áron beszerezni, akkor bizony importálni fognak.

A szakember arra figyelmeztetett, hogy az import növekedésével a hazai termelők járnak rosszul.

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek