Itthon

Brutálisat esett az üzemanyag-fogyasztás Magyarországon

ATV.hu
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Karácsony GergelyférfipénzMagyar Péter előrehozott választás
Hirdetés
Hirdetés

Az első negyedév során 1,1 milliárd literről, rekordmértékben, 18 százalékkal 900 millió liter közelébe zuhant a körülbelül ezer „márkás” hazai üzemanyag-kút forgalma – értesült a Népszava a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) közzétett adataiból.

Hirdetés

Ezen belül gázolajból 22 százalékkal kevesebb, 552 millió liter fogyott, a benzin iránti kereslet tizedével, 344 millió literre esett. Az összes üzemanyag és a gázolaj esetében ekkora zuhanásra a negyed éves adatok nyilvántartásának 2007-es kezdete óta nem akadt példa. Benzin esetében 2021 eleje, illetve a világválsággal terhelt 2010-es év mutatott nagyobb csökkenéseket.

A változásokat szinte kizárólag a hatósági üzemanyagárak 2021 novemberi be-, illetve 2022 decemberi kivezetésének hatásával magyarázza Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára. 

A mostani adatok voltaképp az utolsó, 2020-as „békeév” szintjének felelnek meg – hangsúlyozta Grád Ottó. Ezt követően ugyanis a koronavírus-járvány először esést, majd a – nemzetközi energiaárak megugrása nyomán – fixált hazai tarifák más okkal nem magyarázhat ugrást hoztak a forgalomban. A mostani visszaesésben más hatások – így a fogyasztók gazdasági helyzete vagy az ár – eltörpülnek.

2023 további részére nézvést a főtitkár – főképp ez esetben is leginkább a 2022-es „bázisértékek” ismeretében – ennél enyhébb visszaesési értékekre számít. A tavalyi év második felét például már széles körű áruhiány jellemezte. 

A – szakma által változatlanul, élesen elvetett – hatósági árrendszer tavaly december eleji eltörlése óta a piaci egyensúly többé-kevésbé helyreállt, így az ellátás biztosított. 

Ugyanakkor az oroszok elleni uniós kereskedelmi korlátozások további nehézségeket okoznak. A főtitkár a jelenleg ismert folyamatok alapján, az elkövetkező hónapokra nem számít lényegesen magasabb üzemanyagárakra, a MÁSZ-tagvállalatok forgalma pedig szerinte idén valamivel meghaladhatja az általa érdemi viszonyítási pontnak tekintett 2020-as szintet.

Ama elemzések kapcsán, hogy a hazai üzemanyagárak a korábbiaktól eltérően – de különösen a hatósági árrendszer eltörlése óta –, a kiskereskedelmi árrés jelentős emelkedése folytán a térségi élmezőnybe ugrottak, Grád Ottó megjegyezte: mivel az árrésben főképp a hazai üzemanyagcégekre tavaly kivetett extraadók jelentek meg, a bevételi többlet nem a vállalkozásoknál, hanem az államnál jelenik meg – írja a lap.

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek