Itthon

Pszichológusok: A hazai köznevelési rendszer hosszú távon súlyosan veszélyezteti a gyerekek lelki jóllétét

ATV.hu
Hirdetés

Egyre több iskolás és óvodás gyermek szorong, a pszichés állapotuk egyre romlik. Viselkedés- és figyelemzavarral, depresszióval, pánikkal küzdenek közülük sokan, és már rendszeresen fordulnak elő önsértés vagy akár a súlyosabb mentális zavarok – hívta fel a figyelmet közel 300 óvoda- és iskolapszichológus állásfoglalásukban. 

Hirdetés

A hazai köznevelési rendszer jelenlegi gyakorlata nem felel meg a Gyermekjogi Egyezményben rögzített céloknak, és hosszú távon súlyosan veszélyezteti a gyerekek lelki jóllétét – jelentik ki a szakemberek, akik hangsúlyozzák, hogy már az óvodásoknál is érezhető a növekvő szorongás. 

Az óvodás korosztály legfontosabb szükséglete ugyanis a stabilitás és a kiszámíthatóság lenne, amit egyre jobban ellehetetlenít a pedagógusokat érintő nagymértékű fluktuáció – jelentik ki.

„A biztonságnak e hiánya hozzájárul a szorongásos jegyek, a viselkedésproblémák, illetve a figyelemzavar egyre gyakoribb megjelenéséhez, az ismétlődő személyi változások pedig nehezítik a fejlődési elakadások korai felismerését”

– áll az állásfoglalásban.

A pszichológusok szerint probléma, hogy a tankötelezettség alsó határa 2019 szeptembere óta hat év, és az iskolaérettség megállapítását az óvodásokat ismerő szakemberek helyett kérdéses esetekben az oktatási hivatal munkatársai végzik.

Emellett a tanulók és a pedagógusok túlterheltsége is káros a gyermekekre nézve: a tanulók munkaterheit vizsgáló hazai kutatások szerint a diákok többet dolgoznak, mint a szüleik – mutatnak rá.

Az általános iskolás alsó tagozatos gyerekek átlagosan heti 40-42 órát töltenek tanulással. 

„A serdülőkorra jellemző biológiai változások feszültséget és labilitást keltenek a kamaszokban, az ehhez járuló túlzottan magas elvárások pedig akadályozzák az egészséges mentális fejlődésüket” – fogalmaznak.

A tanárok heti munkaideje szintén túllépi a megszokott 40 órát, hiszen átlagosan 50 óránál is többet dolgoznak hetente.

„A tananyag mennyisége erősen korlátozza az ismereteket összefüggéseiben láttató, elmélyült, élvezetes tanítást, a központosított oktatási gyakorlat pedig ellene hat a kreatív, szabad, alkotó-teremtő munkának. Mindez az alacsony társadalmi és anyagi megbecsülés mellett olyan érzelmi terhelést okoz a pedagógusoknak, amely akár már rövid távon is kiégéshez vezethet” – írták le.

A Nemzeti Alaptanterv hátrányait is említik: úgy látják, a mentális egészséggel összefüggő tantárgyak mind hiányoznak belőle, így a gyerekek órai keretek között keveset foglalkoznak az elégedett és kiegyensúlyozott élethez szükséges készségekkel, és a társas életben nélkülözhetetlen ismeretekkel.

A felsorolt problémákat az óvoda- és iskolapszichológusi hálózat egyedül nem tudja megoldani 

– szögezik le.

„A leírtak alapján mi, az óvoda- és iskolapszichológusok szakmai közössége szélesebb körű társadalmi párbeszédet sürgetünk az oktatás reformjának szükségességéről, és szolidaritást vállalunk mindazokkal, akik a változtatás érdekében hallatják a hangjukat” – idézi az állásfoglalást a Telex.

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek