Itthon

MOL-vezető: nem először fordul elő, hogy késik az orosz olaj

ATV.hu
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
gyurcsány, magyar péterónos eső, figyelmeztetés, autódrogdíler
Hirdetés
Hirdetés

Ratatics Péter szerint az elmúlt fél évben többször is előfordult, hogy a hónap elején nem érkezett meg pontosan az olaj a Barátság vezetéken. Ez általában egy-két napos késést jelentett, most a harmadik-negyedik nap környékén kezdtek gyanakodni, ezért fel is vették a kapcsolatot az orosz és ukrán féllel is.

Hirdetés

Néhány napja már nem érkezik orosz olaj a Barátság kőolajvezetéken Magyarországra, mivel az oroszok nem tudják kifizetni a tranzitdíjat a rájuk kirótt szankciók miatt – ezt a Bloomberg írta meg elsőként. A MOL felajánlotta, hogy ezt a díjat kifizeti, annak érdekében, hogy a vezetéken újra érkezzen olaj. A Technológiai és Ipari Minisztérium az atv.hu kérdésére azt közölte, „a Barátság kőolajvezeték leállását tudomásunk szerint technikai jellegű probléma okozza. A helyzet megnyugtató rendezése, a szállítások mielőbbi újraindítása érdekében a magyar fél is igyekszik közbenjárni”. A hírre a MOL részvények és a forint árfolyama is zuhanni kezdett.

Ratatics Péter az ATV Egyenes Beszéd című műsorában azt mondta: az elmúlt fél évben már többször előfordult, hogy a hónap elején egy-két nap késés volt, ez megszokott, ha utána nem jön az olaj, elkezdenek telefonálni, vagyis nem először fordul elő, hogy késik.

A MOL operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója elmondta: általában havi mennyiséget szereznek be, most a harmadik-negyedik napon észlelték, hogy „valami más, mint eddig”. Hozzátette: mindig készülnek a váratlanra, ebben a helyzetben ez nem is feltétlenül nevezhető váratlannak, több napra, több hétre elég készletük van jelenleg. A MOL tartaléka a kőolaj esetében három hétre elegendő, ezek a saját készleteik, efölött van még az ország stratégiai készlete, amely még hónapokra elegendő.

Ratatics Péter hangsúlyozta, hisznek abban, hogy lesz megoldás, ott van az Adria vezeték, ami egy alternatívát jelent, ezen lehet további kőolajat hozni az országba. Van hazai termelés is, a korábbi években 30%-os tengeri beszállításra rendelkeztünk be, ez jelenleg is működik, lehet növelni, de ahogy elkezdik ezt növelni, változtatni kell a „receptúrán”, ami a benzinkutakra kerül – fejtette ki.

A MOL először tájékozódott, felhívták az orosz és ukrán üzleti partnereket is, megnyugtató választ kaptak, hogy ez egy technikai hiba, nem pedig a vezetékkel van gond. Ezután megbeszéléseket folytattak mindkét féllel, és egy megoldási javaslatot is letett a MOL az asztalra, felajánlották, hogy kifizetik a tranzakciós díjat, amivel jelenleg probléma van.

Ma vagy holnap a MOL ezt egyébként is kommunikálta volna, ma kapták meg azt a visszaigazolást, hogy második próbálkozásra sem ment át az utalás, ekkor élesedett a probléma – szögezte le Ratatics, hozzátéve: holnapra várják a válaszokat az orosz és ukrán féltől is.

Mi lehet a megoldás?

Mint mondta, a világpiacon sokfajta kőolaj van, számunkra van egy-két típus, ami kedvező lenne, de a legjobb az lenne, ha a tengeren vehetnénk orosz olajat, erre az embargó mellett is lenne lehetőség, de jövő év februárjától már nem.

Az, hogy korlátozták a kedvezményes üzemanyagárat, Ratatics szerint segített, ahhoz ugyanis, hogy legyen import, kell a piaci áras értékesítés.

Egyelőre több finomítóban is áll a termelés, a Duna vízállása pedig a távolabbi elérhetőségi lehetőségeket is limitálja, tehát van egy logisztikai probléma is. De azzal, hogy a céges ügyfelek kiestek a hatósági árból, a hatósági arányt lecsökkentette 50%-ra a 70-75-ről – mondta.

Hernádi Zsolt MOL-vezérigazgató korábban arról beszélt, hogy a hatósági árat teljesen ki kellene vezetni, ezzel kapcsolatban Ratatics most azt mondta: a szabályozott piacnak mindig megvan a hátránya, megvan a veszélye, hogy felborulnak az ellátási láncok. Mint mondta, mindent megtesznek annak érdekében, hogy a jogszabályi környezetet tiszteletben tartsák, és a fogyasztási igényt kielégítsék.

Amikor a benzinkutakon üzemanyaghiányt tapasztalnak a vásárlók, az azt jelenti, hogy logisztikai probléma van, vagyis az üzemanyag nem tud eljutni a kúthoz – mondta. Napi szinten már 8-8,5 millió litert ad el a MOL a hálózatán keresztül, ennyit tud kiszolgálni, ezt még után tudják tölteni, de valamennyi kapacitást fenn kell tartani a nagykereskedelmi ügyfeleiknek is, mint mondjuk a Volán.

Szerinte ha az emberek fegyelmezetten viselkednek össztársadalmi szinten, mindenkinek fog jutni üzemanyag. Megjegyezte: egyre gyakoribbak lettek bizonyos visszaélések, az üzemanyagok áttöltése céges autókba, de azt senkinek sem javasolja, hogy otthon nagy készleteket halmozzon fel.

Arra a kérdésre, hogy tervezik-e tovább szűkíteni az 50 literes korlátot, azt mondta: a cél nem ez, hanem arra kérik a fogyasztókat, hogy racionálisan és nyugodtan viselkedjenek, ha ez így lesz, nem lesz szükség további korlátozásokra. 

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek