A kormány legfontosabb feladata a magyar emberek védelme. A vizsgálat célja Ryanair légitársaság működésével kapcsolatos fogyasztókat védő jogszabályi előírások betartásának az ellenőrzése – ezt válaszolták az atv.hu kérdésére az Igazságügyi Minisztérium részéről, miután a miniszter a Ryanair-ügyben soron kívüli témavizsgálatot rendelt el.
Munkatársunk kérdésére, hogy konkrétan mit vizsgálnak, milyen periódusban és adott esetben mik lehetnek a szankciók, a tárca a következőket válaszolta: a rendkívüli ellenőrzés során a légiutas jogokkal kapcsolatos előírások betartását, esetleges tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok megvalósítását, valamint a légitársaság panaszkezelését és árfeltüntetési gyakorlatát vizsgálja a fogyasztóvédelmi hatóság.
2 milliárd forintig is terjedhet a bírság
A vizsgálat előreláthatóan a nyári időszakban folyamatosan tart majd. A fogyasztóvédelmi bírság összege a fogyasztók széles körének vagyoni hátrányt okozó jogsértés esetén 2 milliárd forintig is terjedhet.
A rendkívüli ellenőrzés egyelőre csak a Ryanairt érinti. Ugyanakkor minden nagyvállalattal szemben fellépnek, aki nyerészkedni próbál a háborúból és áthárítja az extraprofit-különadót a magyar emberekre.
Hétfőn Nagy Márton gazdasági miniszter azt nyilatkozta az atv.hu kérdésére, elképzelhető, hogy marad, de 2023-tól máshogy fogják hívni a légitársaságok extraprofit-adóját.
Délelőtt jelentették be…
Az igazságügyi tárca ma délelőtt jelentette be: Varga Judit, mint “a fogyasztóvédelemért felelős miniszter a társasággal szemben soron kívüli témavizsgálatot rendel el” – a jövőbeli panaszok megelőzése érdekében. A Ryanair-ügyben mindamellett a kormányhivatal folytatja a hatósági vizsgálatot.
A tárca közleményében a vizsgálatot azzal indokolta: Magyarország kormánya elfogadhatatlannak tartja és a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair DAC (Ryanair) a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadóját áthárítja az utazókra, ezáltal újabb extraprofit beszedését célozva. Különösen visszás, hogy a korábban eladott jegyekre vonatkozóan a Ryanair már megkezdte ezt a gyakorlatát. A kormány elvárja, hogy az extraprofit-különadókat minden vállalat maga fizesse meg, azt ne terhelje tovább a lakosságra, a háború árát ugyanis nem a magyar családoknak kell megfizetniük.
Azt is tudatták: a Ryanairrel kapcsolatban nemcsak az extraprofit-különadó áthárításával kapcsolatos bejelentések érkeztek, hanem a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint minden évben számos fogyasztói panasz is érkezik a légitársasággal szemben, többségében járattörléssel, nem megfelelő tájékoztatással, poggyászkezeléssel és az utasokkal való kommunikációval kapcsolatban.
“Az a hangnem, amit a Ryanair vezetése ütött meg a magyar kormánnyal szemben az elmúlt napokban, a panaszok alapján általánosan előfordul a cég részéről az utazóközönséggel szemben is, ami megengedhetetlen. A Ryanair bocsánatkéréssel tartozik, elsősorban az utazóknak”.
A panaszok száma és súlya hatékony kivizsgálást igényel a jövőbeli jogsértések megelőzése érdekében. Különösen indokolt a határozott fellépés, mivel a koronavírus-világjárvány után megnövekedett utazási kedv visszaélésekre adhat lehetőséget a légitársaságoknak a kiszolgáltatott fogyasztók ellenében – írták kedd délelőtt az Igazságügyi Minisztérium közleményében.
(Kiemelt fotó forrása: Varga Judit Facebook-oldala)