Itthon

A Ryanair után az easyJet is emelne a jegyárakon?

Csuhaj Ildikó
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Vitézy DávidNagy Márton, miniszterholttestOrbán Viktor Donald Trump
Hirdetés
Hirdetés

A jövőbeli járatokról szóló döntéseiknél az extraprofit adó hatásait is figyelembe fogják venni - az easyJet válaszolta ezt a hvg.hu-nak, világossá téve: az új, utasonként számolt adó miatt költségnövekedés magasabb viteldíjakat fog eredményezni.

Hirdetés

A  Ryanair már a múlt héten értesítette azon utasait, akik június 4-e előtt júliusra vagy későbbi időpontra foglaltak jegyet, hogy mindenkire ráterhel még 3900 forintot (10 eurót), mert utasonként ennyi a kormány által bevezetett extraprofit-adó.

A kormány részéről azonnal reagáltak erre, mégpedig azzal: “A kormány elfogadhatatlannak tartja és a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadóját áthárítja az utazókra. Különösen visszás, hogy a korábban eladott jegyekre vonatkozóan a Ryanair már megkezdte ezt a gyakorlatát” – tudatta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter, és fogyasztóvédelmi vizsgálat elrendelését indítványozta annak érdekében, hogy a Kormányhivatal illetékes szervei a fogyasztóvédelmi jogkörüknél fogva alaposan vizsgálják meg és lehetőség szerint akadályozzák meg a légitársaság tisztességtelen eljárását.

Nagy Márton indítványozta azt is, hogy a hatóság vizsgálja meg a Ryanair jegyárképzési gyakorlatát, hogy az minden európai normának és elvárásnak megfelel-e, hiszen ilyen légitársaságokat terhelő adó Európa sok országában már régóta érvényben van.

Az easyJet csalódott

Ilyen előzmények után válaszolta az easyJet a hvg.hu kérdésére azt, hogy csalódott az új adó magyarországi bevezetése miatt, amely egy olyan időszakban történik, amikor a légiközlekedési ágazat még csak elkezdett kilábalni a járványból. A cég szerint az új, utasonként számolt adó miatt költségnövekedés magasabb viteldíjakat fog eredményezni – írta a fapados légitársaság válaszában.

Az easyJet arra is kitért, hogy a magyar kormány által bevezetett adó egy elveszített lehetőség arra, hogy környezetvédelmi célokat is el tudjon érni vele, mivel nem tükrözi az utasok károsanyag-kibocsátását. Ehhez ugyanis mostani két és félszeres különbség helyett 10-15-szörös kellene a rövid és hosszútávú utak adóterhei között.

Úticélok szerint vetik ki az adó mértékét

A kormányrendelet június 4-én este jelent meg az extraprofit adókról. A légitársaságoknak eszerint a repülések után 3900 – 9750 forintot kell fizetni úgy, hogy a Magyarországról induló utasok száma után kell az adót megfizetni, a tranzitutasok után nem. Utasonként 3900 forint az adó mértéke akkor, ha az utasok az Európai Unió területére, emellett Albániába, Andorrába, Bosznia-Hercegovinába, Észak-Macedóniába, Izlandra, Koszovóba, Lichtensteinbe, Moldovába, Monacóba, Montenegróba, Nagy-Britanniába, Norvégiába, San Marinóba, Svájcba, Szerbiába vagy Ukrajnába utaznak. Ezen kívüli országokba utasonként 9750 forintos adót kell fizetnie a légitársaságoknak.

A Ryanair szerdán közleményben kérte a magyar kormányt, hogy törölje el az extraprofitadót. A légitársaság megfogalmazása szerint a félreirányzott adó helyrehozhatatlan károkat okozna a magyar turizmusnak, közlekedésnek és munkaerőpiacnak. A közleményben azt írták: több, mint hülyeség, hogy a magyar kormány extraprofitadót vet ki a légiiparra, amikor nem léteznek nyereségek.

A légitársasági hozzájárulást, az extraprofitadót a június 4-ei kormányrendelet szerint nem a légitársaságoknak kell megfizetniük, hanem a földi kiszolgálását végző cégeknek – a Magyarországról, azaz belföldről induló utasonként.  A Ryanair döntéséből viszont az következik, hogy a földi kiszolgálók ezt át tudják terhelni a velük szerződésben álló légitársaságokra – írta a hvg.hu korábban.

A WizzAir is elítélte

A Ryanair versenytársának számító Wizz Air korábban a hvg.hu-nak szintén az extraprofitadó tervét, és már jelezte: azt beépítheti áraiba.

Hirdetés
Címkék:
Kapcsolódó cikkek