Most még a vonatoké a főszerep, itt, az Eiffel-csarnok utca szintjén. A Nyugati pályaudvar átalakulásával azonban ezt megszűnik. A járművek – a tervek alapján – részben a föld alatti mélyállomásra, részben pedig egy újonnan épülő vasúti csarnokba kerülnek át. Az Eiffel-csarnokban található sínek helyét boltok, kávézók és éttermek veszik át.
A tervezést egy brit cég, a Grimshaw nyerte el, az elbírálásban Fürjes Balázs is részt vett. A pályaudvar jelenleg is napi 240 ezer utas áthaladását szolgálja. A beruházással ez a duplájára is nőhet, addig viszont sok még a tennivaló.
A föld alatti mélyállomás annak az alagútnak lenne a része, ami egyelőre csak tervezett fejlesztés, de ami a Nyugati és Kelenföldi Pályaudvart kötné össze. Az utasok azonban nem csak ennyit fognak érzékelni.
Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója azt mondja: „ma a vonatok késésének, illetve annak, hogy nem tudjuk sűrűbben járatni a vonatokat, számos irányból, Vác, Esztergom, Kőbánya-Kispest felől, annak az az oka, hogy a Nyugati Pályaudvar nem tud több vonatot fogadni. Azzal, hogy itt egy kétszintes pályaudvart csinálunk, amiből egyszer majd, ha lesz vasúti alagút, egy átmenő pályaudvar is tud létesülni, ezáltal jelentősen sűrűbben és megbízhatóbban tudnak járni a vonatok.”
A pályaudvar mellett annak környéke is megújul. A tervek szerint a rozsdaövezeteket egy részét zöld parkok váltják fel.